Ultima zi din trecut, prima zi din viitor.

De-a lungul anilor psihologii și oamenii de știință au tot încercat să studieze fenomenul omului care se confruntă cu diagnosticuri dificile: ce se întîmplă în mintea lor, zilnic, or în fiecare noapte cînd  “dorm”.

Nu mi-am pus această întrebare cu mine ca erou principal, deși am avut suficiente momente “de turbulențe spre cădere de la altitudini mari”, dar am pus-o des punîndu-mă în locul altor persoane. Recent, mi-am pus-o iar, am fost silită, circumstanțe …

Am citit cîteva sfaturi psihologice despre cum să te comporți cu o persoană care este într-o situație … neplăcută.

1. Nu contează cum și ce faci, contează să fii alături. Cărți poștale, flori, ceva gătit de tine. Toți cei intervievați au spus că i-au ajutat enorm suportul celor din jur.

2. Nu întrebați “ce pot face pentru tine” ? Sună aberant în așa circumstanțe, nu? Dați variante – strîng frunzele din grădină, m-am gîndit să le strîng și pe ale tale, ori – am descoperit o carte fantastică la librărie, mă gîndesc ar fi bine să o citești și tu, ori – achit facturile, tu cum stai la acest capitol? etc.

3. Fiți liberi și voi înșivă, fără ochi tragici și grimase. Fiți pozitivi – dar nu fățarnici. Surprinzători dar nu stranii.

4. Realizați un vis împreună, faceți un lucru care știți că mereu a fost pe lista de așteptare și  încă nu a fost realizat. Poate fi foarte simplu – o  plimbare cu bicicleta sau în parc, noaptea, pictarea unui tablou, cîntatul la karaoke.

5.  Însărcinați pe cineva ca “Ministrul Informației” – o persoană care să fie la curent cu toate procedurile medicale și evoluția stării persoanei, care să răspundă celorlalți la înterbări, astfel evitînd situația cînd toți vor suna pacientul cu întrebări delicate ale căror răspunsuri au fost rostite de zeci de ori poate în acea zi … E o situație delicată, oricum.

6. Nu uitați să spuneți persoanei cît de mult contează pentru voi ! În prima zi din viitor, cînd toate vor rămîne în urmă, veți avea un prieten devotat cu cine să vorbiți despre “trecutul apropiat”.

Mi-aș dori să nu le folosiți niciodată!

p.s. Dă-mi timpul ca să le fac pe toate … vreau să te văd în prima ta zi din viitor …

This entry was posted in Poezie. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

